W związku z pojawiającymi się zapytaniami dotyczącymi zasad ubiegania się o wsparcie na realizację projektów poniżej zamieszczamy wyjaśnienia dotyczące niektórych kwestii.
I. W przypadku projektów dotyczących otwarcia lub rozwoju działalności gospodarczej BARDZO WAŻNA jest ocena racjonalności kosztów! W ramach tej oceny, koszty mogą zostać „obcięte”, co za tym idzie kosztorys inwestycji należy przygotować z należytą starannością w oparciu o ceny rynkowe.
II. W przypadku ubiegania się o wsparcie na rozwój działalności całkowity zakres operacji (czyli suma kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych) musi wynosić co najmniej 50 tys. zł.
Natomiast w przypadku ubiegania się o wsparcie na podjęcie działalności gospodarczej całkowity zakres operacji (czyli suma kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych) musi wynosić co najmniej 70 tys. zł., a wnioskowana kwota pomocy musi wynosić dokładnie 70 tys. zł.
III. W ramach zakresu dot.rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej (paragraf 2.1.pkt 6) Rozporządzenia dot. wsparcia na wdrażanie operacji w ramach LSR) będzie można m.in. budować obiekty służące rekreacji, należy jednak pamiętać, aby były to obiekty OGÓLNODOSTĘPNE – nie mają być one przeznaczone jedynie np. dla uczniów pobliskiej szkoły. Z zakresu tego WYŁĄCZONE są działania na cele społeczne. (Mogą one znaleźć zastosowanie w pierwszym zakresie rozporządzenia – wzmacnianie kapitału społecznego).
IV. Należy pamiętać, iż Wniosek o Przyznanie Pomocy (WOPP), nie może na etapie uzupełnień ulec istotnym modyfikacjom! Są to jedynie UZUPEŁNIENIA BRAKÓW, należy zatem przygotowć wniosek oraz wszelkie wymagane załączniki w sposób należyty.
V. W przypadku realizacji robót budowlanych pozwolenie na budowę wraz z projektem jest załącznikiem obligatoryjnym! Na dzień składania wniosku o przyznanie pomocy, może ono być nieprawomocne. Jeżeli w dniu składania WOPP Wnioskodawca nie załączy ww dokumentu, zostanie o to poproszony w ramach pierwszych (i jedynych (!) uzupełnień). Ostateczne pozwolenie (już uprawomocnione) beneficjent przedkłada najdalej na etapie pierwszego Wniosku o Płatność.
VI. Wnioskodawcy wskazują we wniosku m.in. jaki cel i przedsięwzięcie Strategii LGD chcą w ramach swojego projektu realizować. Zapisy te podlegają ocenie.
Konieczne jest zatem szczegółowe przeanalizowanie strategii LGD pod kątem spełnienia kryterium zgodności projektu z LSR.
VII. Projekty, które zostaną przez LGD ocenione pozytywnie, nie mieszcząc się jednak w limicie dostępnych w danym naborze środków, „oczekują” na liście rezerwowej maksymalnie 6 miesięcy od przekazania wniosków do oceny do Urzędu Marszałkowskiego, na ewentualne zwolnienie środków. Jeżeli po upływie tego okresu, środki się nie zwolnią, wnioskodawcy zostają poinformowani o braku dostępnych środków, a wnioski pozostają bez rozpatrzenia.
VIII. Wnioskodawca musi posiadać tytuł prawny do nieruchomości, na której planuje realizację inwestycji trwale związanej z gruntem.
IX. Przedsiębiorcy NIE MOGĄ przeznaczyć przyznanego wsparcia na pokrycie kosztów bieżących działalności.
X. Osoba fizyczna, która pozyska środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej (premia), nie może w okresie trwałości projektu (2 lata) zmienić formy prowadzonej działalności.
XI. Nie ma możliwości, aby wnioskodawca rozpoczął inwestycję przed złożeniem wniosku o dofinansowanie (np. budowa obiektu), a jedynie samą płatność za realizację tych zadań dokonał po jego złożeniu lub po podpisaniu umowy. Aby koszty zostały uznane za kwalifikowane, realizację inwestycji należy rozpocząć najwcześniej po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy (nie dotyczy kosztów ogólnych).
XII. JST mogą przeprowadzić postępowanie w ramach PZP przed podpisaniem umowy, a nawet przez złożeniem do LGD WOPP, mogą również wyłonić wykonawcę. Natomiast realizację operacji można rozpocząć najwcześniej po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy. W przypadku podpisania umowy z wykonawcą przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, w umowie z wykonawcą należałoby zamieścić zapis, że operacja będzie realizowana pod warunkiem uzyskania pomocy.
XIII. W uzasadnionych przypadkach przedsiębiorcy mogą uzyskać wsparcie na rozwój działalności sezonowej, z zachowaniem wymogu zwiększenia zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne.
XIV. Operacja posiada znamiona operacji inwestycyjnej, jeżeli zakładamy w ramach niej roboty budowlane lub wyposażenie.
XV. Dopuszczalne jest podejmowanie/rozwijanie działalności w formie franczyzy.
XVI. Osoba ubiegająca się o wsparcie na podjęcie działalności gospodarczej nie może być ubezpieczona w KRUS, natomiast przedsiębiorcza rozwijający działalność może być ubezpieczony zarówno w ZUS jak i w KRUS.
XVII. Wnioskodawcy ubiegający się o wsparcie w ramach PROW 2014-2020, muszą posiadać numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Taki numer wnioskodawcy mogą uzyskać w biurze Powiatowym ARiMR – tam należy złożyć wniosek o jego nadanie. Wniosek można pobrać TUTAJ.
XVIII. Wkład do projektu – praca własna.
Dla wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2016 wartość wkładu rzeczowego w formie nieodpłatnej pracy ustala się na 22,52 zł/1h. Sposób obliczenia: iloraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. 2014), które wynosi 3 783,46 zł i liczby 168 (średnia ilość godzin pracy w ciągu miesiąca), czyli 3 783,46/168 = 22,52 zł.
Dla wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2017 wartość wkładu rzeczowego w formie nieodpłatnej pracy ustala się na 23,21 zł/1h. Sposób obliczenia: iloraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. 2015), które wynosi 3 899,78 zł i liczby 168 (średnia ilość godzin pracy w ciągu miesiąca), czyli 3899,78/168 = 23,21 zł.
Dla wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2018 wartość wkładu rzeczowego w formie nieodpłatnej pracy ustala się na 24,09 zł/1h. Sposób obliczenia: iloraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. 2016), które wynosi 4 047,21 zł i liczby 168 (średnia ilość godzin pracy w ciągu miesiąca), czyli 4047,21 /168 = 24,09 zł.
Dla wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2019 wartość wkładu rzeczowego w formie nieodpłatnej pracy ustala się na 25,43 zł/1h. Sposób obliczenia: iloraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. 2017), które wynosi 4 271,51 zł i liczby 168 (średnia ilość godzin pracy w ciągu miesiąca), czyli 4271,51/168 = 25,43 zł.
Dla wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2020 wartość wkładu rzeczowego w formie nieodpłatnej pracy ustala się na 27,29 zł/1h. Sposób obliczenia: iloraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. 2018), które wynosi 4585,03 zł i liczby 168 (średnia ilość godzin pracy w ciągu miesiąca), czyli 4585,03/168 = 27,29 zł.
Dla wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2021 wartość wkładu rzeczowego w formie nieodpłatnej pracy ustala się na 25,56 zł/1h. Sposób obliczenia: iloraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. 2019), które wynosi 4294,67 zł i liczby 168 (średnia ilość godzin pracy w ciągu miesiąca), czyli 4294,67/168 = 25,56 zł.
XIX. Załącznik “Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis” (zał. nr 10 – podejmowanie działalności gospodarczej, zał. nr 9 – dla pozostałych wnioskodawców) znajdziecie Państwo TUTAJ lub w poniżej w Plikach do pobrania.
Pliki do pobrania
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- Informacje pomocnicze przy wypełnianiu biznesplanu
- prezentacja dot. biznesplanu
- wyjaśnienie dot. środków transportu
- wyjaśnienie 2. dot. środków transportu
- wyjaśnienie 3. dot. środków transportu
- odpowiedzi ARiMR na pytania wnioskodawców wrzesien 2016
- odpowiedzi ARIMR na pytania wnioskodawców październik 2016 – 1
- odpowiedzi ARIMR na pytania wnioskodawców październik 2016 – 2
- wyjaśnienie ARiMR dot. EDW
Interpretacje 2012r.
Pliki do pobrania
- zasady przyznawania pomocy-MP
- Interpretacja dotycząca zakupu pojazdu typu MELEX
- Interpretacja dotycząca jednoczesnej realizacji operacji z zakresu małych projektów oraz operacji od
- Interpretacja dotycząca dokonywania przez LGD w ostatnim naborze wyboru operacji do wysokości 120% l
- Interpretacja dotycząca możliwości weryfikacji wniosku o przyznanie pomocy na małe projekty ze znaki
- Interpretacja dotycząca udostępniania społecznosci lokalnej elektronicznego systemu komunikacji
- Interpretacja dotycząca kwalifikowalności kosztów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strateg
- Interpretacja dotycząca możliwości udzielenia wsparcia finansowego dla operacji Rozwój infrastruktur
- interpretacja dotycząca możliwości współfinansowania małych projektów ze środków jednostek samorząd
- Interpretacja dotycząca możliwości przyznania pomocy osobie fizycznej prowadzącej działalność gospod
- Interpretacja dotycząca definicji rolnika stosowanej w przypadku osób fizycznych ubiegających się o
- Interpretacja dotycząca stosowania § 9 ust. 3 rozporządzenia do działania 413 PROW 2007-2013
- Interpretacja dotycząca stosowania KP-017 v.4z
- Interpretacja dotycząca organizacji czasu wolnego w postaci wycieczek, w ramach pkt 2a Zakresu reali
- Interpretacja dotycząca zagospodarowania skweru w miejscowości w celu utworzenia Parku Astronomów, c
- koszty kwalifikowalne w Małych projektach
- wezwanie wnioskodawców do uzasadnień
- pomoc na realizację cyklu imprez
- spełnienie waruunków przyznania pomocy na MP
- przyznanie pomocy osobie fizycznej
- sztuczne dzielenie projektu
- sztuczne dzielenie projektu
- lista rezerwowa projektów
- data wszczęcia postępowania
- wejście w życie rozporządzenia MP
- nabór tematyczny
- pomieszczenie dla ośrodka kultury
- wejście w życie rozporządzenia
- lekcje o przyrodzie lokalnej
- koszty kwalifikowalne w MP
- zakup łodzi
- uruchomienie punktu informacji turystycznej
- centrum edukacyjno-kapitałowe
- hipoterapia
- operacja w lokalizacji gdzie prowadzona jest działalnosć gospodarcza
- współfinansowanie operacji ze środków Ministra sportu i rekreacji
- MP generujące dochód
- pomoc dla osoby fizycznej
- sztuczne warunki dla uzyskania wyższej pomocy
- zakup urządzenia wielofunkcyjnego