Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska

WYJAŚNIENIA DLA WNIOSKODAWCÓW

W związku z pojawiającymi się zapytaniami dotyczącymi zasad ubiegania się o wsparcie na realizację projektów poniżej zamieszczamy wyjaśnienia dotyczące niektórych kwestii.

I. W przypadku projektów dotyczących otwarcia lub rozwoju działalności gospodarczej BARDZO WAŻNA jest ocena racjonalności kosztów! W ramach tej oceny, koszty mogą zostać „obcięte”, co za tym idzie kosztorys inwestycji należy przygotować z należytą starannością w oparciu o ceny rynkowe.

II. W przypadku ubiegania się o wsparcie na rozwój działalności całkowity zakres operacji (czyli suma kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych) musi wynosić co najmniej 50 tys. zł.
Natomiast w przypadku ubiegania się o wsparcie na podjęcie działalności gospodarczej całkowity zakres operacji (czyli suma kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych) musi wynosić co najmniej 70 tys. zł., a wnioskowana kwota pomocy musi wynosić dokładnie 70 tys. zł.

III. W ramach zakresu dot.rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej (paragraf 2.1.pkt 6) Rozporządzenia dot. wsparcia na wdrażanie operacji w ramach LSR) będzie można m.in. budować obiekty służące rekreacji, należy jednak pamiętać, aby były to obiekty OGÓLNODOSTĘPNE – nie mają być one przeznaczone jedynie np. dla uczniów pobliskiej szkoły. Z zakresu tego WYŁĄCZONE są działania na cele społeczne. (Mogą one znaleźć zastosowanie w pierwszym zakresie rozporządzenia – wzmacnianie kapitału społecznego).

IV. Należy pamiętać, iż Wniosek o Przyznanie Pomocy (WOPP), nie może na etapie uzupełnień ulec istotnym modyfikacjom! Są to jedynie UZUPEŁNIENIA BRAKÓW, należy zatem przygotowć wniosek oraz wszelkie wymagane załączniki w sposób należyty.

V. W przypadku realizacji robót budowlanych pozwolenie na budowę wraz z projektem jest załącznikiem obligatoryjnym! Na dzień składania wniosku o przyznanie pomocy, może ono być nieprawomocne. Jeżeli w dniu składania WOPP Wnioskodawca nie załączy ww dokumentu, zostanie o to poproszony w ramach pierwszych (i jedynych (!) uzupełnień). Ostateczne pozwolenie (już uprawomocnione) beneficjent przedkłada najdalej na etapie pierwszego Wniosku o Płatność.

VI. Wnioskodawcy wskazują we wniosku m.in. jaki cel i przedsięwzięcie Strategii LGD chcą w ramach swojego projektu realizować. Zapisy te podlegają ocenie.
Konieczne jest zatem szczegółowe przeanalizowanie strategii LGD pod kątem spełnienia kryterium zgodności projektu z LSR.

VII. Projekty, które zostaną przez LGD ocenione pozytywnie, nie mieszcząc się jednak w limicie dostępnych w danym naborze środków, „oczekują” na liście rezerwowej maksymalnie 6 miesięcy od przekazania wniosków do oceny do Urzędu Marszałkowskiego, na ewentualne zwolnienie środków. Jeżeli po upływie tego okresu, środki się nie zwolnią, wnioskodawcy zostają poinformowani o braku dostępnych środków, a wnioski pozostają bez rozpatrzenia.

VIII. Wnioskodawca musi posiadać tytuł prawny do nieruchomości, na której planuje realizację inwestycji trwale związanej z gruntem.

IX. Przedsiębiorcy NIE MOGĄ przeznaczyć przyznanego wsparcia na pokrycie kosztów bieżących działalności.

X. Osoba fizyczna, która pozyska środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej (premia), nie może w okresie trwałości projektu (2 lata) zmienić formy prowadzonej działalności.

XI. Nie ma możliwości, aby wnioskodawca rozpoczął inwestycję przed złożeniem wniosku o dofinansowanie (np. budowa obiektu), a jedynie samą płatność za realizację tych zadań dokonał po jego złożeniu lub po podpisaniu umowy. Aby koszty zostały uznane za kwalifikowane, realizację inwestycji należy rozpocząć najwcześniej po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy (nie dotyczy kosztów ogólnych).


XII.
JST mogą przeprowadzić postępowanie w ramach PZP przed podpisaniem umowy, a nawet przez złożeniem do LGD WOPP, mogą również wyłonić wykonawcę. Natomiast realizację operacji można rozpocząć najwcześniej po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy. W przypadku podpisania umowy z wykonawcą przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, w umowie z wykonawcą należałoby zamieścić zapis, że operacja będzie realizowana pod warunkiem uzyskania pomocy.


XIII.
W uzasadnionych przypadkach przedsiębiorcy mogą uzyskać wsparcie na rozwój działalności sezonowej, z zachowaniem wymogu zwiększenia zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne.

XIV. Operacja posiada znamiona operacji inwestycyjnej, jeżeli zakładamy w ramach niej roboty budowlane lub wyposażenie.

XV. Dopuszczalne jest podejmowanie/rozwijanie działalności w formie franczyzy.

XVI. Osoba ubiegająca się o wsparcie na podjęcie działalności gospodarczej nie może być ubezpieczona w KRUS, natomiast przedsiębiorcza rozwijający działalność może być ubezpieczony zarówno w ZUS jak i w KRUS.

XVII.  Wnioskodawcy ubiegający się o wsparcie w ramach PROW 2014-2020, muszą posiadać numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Taki numer wnioskodawcy mogą uzyskać w biurze Powiatowym ARiMR – tam należy złożyć wniosek o jego nadanie. Wniosek można pobrać TUTAJ.

XVIII. Wkład do projektu – praca własna.

Dla wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2016 wartość wkładu rzeczowego w formie nieodpłatnej pracy ustala się na 22,52 zł/1h. Sposób obliczenia: iloraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. 2014), które wynosi 3 783,46 zł i liczby 168 (średnia ilość godzin pracy w ciągu miesiąca), czyli 3 783,46/168 = 22,52 zł.

Dla wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2017 wartość wkładu rzeczowego w formie nieodpłatnej pracy ustala się na 23,21 zł/1h. Sposób obliczenia: iloraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. 2015), które wynosi 3 899,78 zł i liczby 168 (średnia ilość godzin pracy w ciągu miesiąca), czyli 3899,78/168 = 23,21 zł.

Dla wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2018 wartość wkładu rzeczowego w formie nieodpłatnej pracy ustala się na 24,09 zł/1h. Sposób obliczenia: iloraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. 2016), które wynosi 4 047,21 zł i liczby 168 (średnia ilość godzin pracy w ciągu miesiąca), czyli 4047,21 /168 = 24,09 zł.

Dla wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2019 wartość wkładu rzeczowego w formie nieodpłatnej pracy ustala się na 25,43 zł/1h. Sposób obliczenia: iloraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. 2017), które wynosi 4 271,51 zł i liczby 168 (średnia ilość godzin pracy w ciągu miesiąca), czyli 4271,51/168 = 25,43 zł.

Dla wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2020 wartość wkładu rzeczowego w formie nieodpłatnej pracy ustala się na 27,29 zł/1h. Sposób obliczenia: iloraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. 2018), które wynosi 4585,03 zł i liczby 168 (średnia ilość godzin pracy w ciągu miesiąca), czyli 4585,03/168 = 27,29 zł.

Dla wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2021 wartość wkładu rzeczowego w formie nieodpłatnej pracy ustala się na 25,56 zł/1h. Sposób obliczenia: iloraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. 2019), które wynosi 4294,67 zł i liczby 168 (średnia ilość godzin pracy w ciągu miesiąca), czyli 4294,67/168 = 25,56 zł.

XIX. Załącznik “Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis” (zał. nr 10 – podejmowanie działalności gospodarczej, zał. nr 9 – dla pozostałych wnioskodawców) znajdziecie Państwo TUTAJ lub w poniżej w Plikach do pobrania.

Pliki do pobrania

 

Interpretacje 2012r.

Pliki do pobrania